U sklopu obilježavanja Svjetskog i Europskog tjedna novca, koji se ove godine obilježavao od 17. do 23. ožujka, učenici ekonomisti organizirali su niz aktivnosti u našoj školi s ciljem podizanja razine financijske pismenosti učenika.
Jedna od aktivnosti u tjednu novca bilo je istraživanje na razini škole s temom Financijska pismenost učenika Srednje škole Novska pomoću MS FORMS obrasca . Istraživali smo područje znanja o novcu, džeparac učenika i njegovo trošenje i odgovornost učenika u upravljanju novcem. Anketu je ispunilo 177 učenika škole u prosječnom vremenu ispunjavanja 3 minute i 40 sekunde. Anketu je ispunilo 56 % muških i 44 % ženskih učenika. Četverogodišnji strukovni program (ekonomisti i tehničar za izradu videoigara) ispunio je anketu 55 %, trogodišnji strukovni program 24 % i opća gimnazija 21 %.
Rezultati istraživanja pokazali su djelomičnu odgovornost u upravljanju trošenja novca, a džeparac troše, uglavnom, na hranu u školi. Većini učenika (66 %) ostaje dio džeparca za štednju i zadovoljavanje osobnih potreba, a na pitanje o kamatnim stopama koji klijenti imaju na štednju u banci 74 % je krivo odgovorilo da je ona 4 – 5 %. Inače, kamatne stope na štednju su znatno niže. Također, učenici ne poznaju pojam debitne kartice kao instrumenta bezgotovinskog plaćanja, što govori da u nekim programima nedostaje predmet koji bi ojačao financijsko znanje učenika o osnovnim pojmovima i činjenicama vezanima uz financije i upravljanje novce.
Osim istraživanja na razini škole, učenici su postavili izložbu edukativnih materijala vezanih uz upravljanje financijskim odlukama i proizvodima u prostoru škole. Učenici su sudjelovali i u online događanjima koje su organizirali Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih – Digitalna financijska pismenost, Ministarstva financija - Ne budi kao guska u magli, s financijama ne nagli!, te javnom natječaju Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga pod nazivom Financijska pismenost: ključ za sigurniju budućnost u kojemu smo osvojili 7. mjesto od 42 prijavljena videorada na zadanu temu. Najveći uspjeh ostvarili su učenici 4.e u edukativnom online kvizu financijske pismenosti, 1. mjesto u konkurenciji 514 učenika iz cijele Hrvatske.
Financijska pismenost proces je koji uključuje znanje, stavove, uvjerenja i ponašanja s novcem i čini potrebu svake osobe, od najmlađe dobi, da se odgovorno odnosi prema trošenju novca i načinu ulaganja novca za sigurniju budućnost. Ekonomisti naše škole kroz izvannastavnu aktivnost Mladi bankari nastoje podići razinu financijske pismenosti kroz niz aktivnosti kao što su: istraživanja financijskih tema, izložbi edukativnih materijala na temu financija, štednje i štedno-ulagačkih proizvoda, nagradni javni natječaji koje objavljuju financijske institucije u Republici Hrvatskoj. Naši rezultati su vidljivi i uspješni, a iza njih stoji znanje i kreativni rad učenika ekonomista.
Zdenka Marton, prof. izvrsni savjetnik